tisdag 3 november 2020

Julfilmer- Jag undrar vad de gör i februari?

 Min yngsta dotter vill gärna julmysa som hon kallar det. Det innebär att titta på en julfilm och äta lussebullar. Det är väldigt mysigt tycker även jag, men det innebär att vi nu har sett en hel del julfilmer och jag kan se ett tydligt mönster i dessa. Filmerna vi har sett nu på slutet finns de flesta på Netflix.



I nästan alla filmer kommer det en hårt arbetande stadsbo till landsbygden eller småstaden för att hen har ärvt ett hotell, världshus, läkarmottagning, cafe eller annat. På denna landsbygd eller småstad träffar de sitt livs kärlek och firar efter en hel del komplikationer den bästa julen någonsin när de har bestämt sig för att lämna storstaden och sitt jäktade liv för att satsa på ett liv på landet med sin nya kärlek. Sedan slutar filmerna med en kyss mellan huvudpersonerna och jag undrar varje gång, hur känner de i februari?

Det finns även ett flertal filmer som handlar om den vanliga människan som träffar en kunglighet och charmar både kungligheten och hela kungariket. En storslagen jul firas och slutar med en kyss.

Till julfilmernas försvar bör tilläggas att det finns filmer av hög kvalité men de är inte så många... Det är dock betryggande att veta att de alltid får varandra på slutet, julen blir fantastisk och alla får uppleva värme och kärlek och goda framtidsutsikter. I synnerhet i dessa tider av oro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar