tisdag 14 december 2010

Fåle

För en sådär 17-18 år sedan hade de på IKEA ett jultyg som heter Fåle. Jag tyckte och tycker att det är ett av de finaste jultygerna jag sett! När det begav sig var jag en ganska fattig student men jag köpte tyg så det räckte till en gardinkappa till köket i min lilla etta. På den tiden levde min mamma och hon gav mig en adventsljusstake och en annan ljusstake som hörde till samma serie.
Ljusstake för ett vanligt stort ljus.
Men jag drömde ju om mer tyg... Det var ju så fint och om man köpte vanlig metervara så fick man dessutom med de snygga kanterna. Glad i hågen åkte jag och min julsjälsvän till Ikea året efter (detta var på den tiden det fortfarande hände att Ikea hade samma julkollektion flera år i rad). Men tyget fanns inte. Jag blev så otroligt besviken och grämde mig så det var nästan fånigt. Likadant var det året efter. MEN! efter tre år då jag ännu en gång var med min julsjälsvän på Ikea för att spana in julen och hade gett upp hoppet om mitt fåletyg så fanns det bara där. Jag fick nästan en fysisk upplevelse av total lycka... och köpte genast 12,5 meter för både dåtida och framtida behov.

Nu pryder gardinerna barnens rum och i mitt skåp finns fortfarande ett antal meter kvar för kommande behov och jag älskar fortfarande tyget!



Tyget är inspierat av en gammal julbonad med Sankt Staffan och hans fålar som finns på Nordiska museet

2 kommentarer:

  1. Jättefint Anna!Förstår att var en hit när du såg det på IKEA! /Kicki

    SvaraRadera
  2. SUPERFINT!!!!!!!!!!
    Gillar det jättemycket.

    Sv: Roligt att du gillar granen...det gör jag också ;)

    SvaraRadera