onsdag 8 december 2010

Lucia del 3

Jag har nog alltid gillat Lucia. Hittade en hemgjord bok om Lucia i mina gömmor och blev påmind om barndomen. Jag och mina kompisar Sandra och Sara som bodde på samma gata som jag  lekte Lucia kandidater. I de flesta småstader röstar man fram årets Lucia i lokaltidningen. Vinner gör oftast den som har föräldrar som jobbar på ortens största arbetsplats. Vår lek gick ut på att vi bestämde oss för att vara en av kandidaterna sedan lekte vi att vi var dessa tills någon vann. Jag vann men hade tur då hennes föräldrar jobbade på Iggesunds bruk. Dessutom hade jag röstat massor och skrivit in röster från hela släkten... 
Min egenhändigt gjorda bok fylld med luciakandidater. Hon som jag lekte att jag var är självklart på framsidan.

Här har jag även klistrat in de omkringliggande småbyarnas kandidater.

Hon som jag "var" och som vann...
Jag har även kvar ett Luciatåg som jag gjorde i början på 80-talet


Det är lite tilltufsat

Så en Lucia och Stjärngosse jag inte kunde motstå från tradera...

3 kommentarer:

  1. Vilket fint luciatåg! Jag gillar också Lucia. Det är så stämningsfullt och härlig.

    SvaraRadera
  2. Coolt och snyggt "kusin" Maria

    SvaraRadera
  3. Hej Anna! Jag skickade länken med luciorna från Enånger till min mamma. Jag tror att nummer tre är hennes bästa väns dotter Ulla! Jag kände igen de andra också. Ha, jag var faktiskt en sån där kandidat någon gång 85 eller 86! Mina föräldrar jobbade inte på bruket...kram Mimmi

    SvaraRadera