torsdag 2 december 2010

luciatåg

Tärnan och pojken med vingar fick jag av min älskade ingifta faster V  som förövrigt är dotter till Tant Siri  när jag var mycket liten. Jag har ställt fram dem och tänt ljus i dem varje Lucia så länge jag kan minnas. Sen hittade jag för några år sedan en lucia som jag tyckte passade i hop med dem på en loppis så nu får hon göra dem sällskap. 


Jag älskar Lucia och Luciatåg. En av alla de positiva saker som följer med när man får barn är att man får se levande luciatåg och inte bara det på tv. I år blir det dock bara ett tåg och det blir på dagis. Till första advent ställer jag fram lite av min samling med luciatåg. Jag ställer inte fram alla för då har jag ingenstans att ställa något annat när den tunga arsenalen kommer fram dagen innan julafton. Dessutom har jag nog för att vara riktigt ärlig köpt ett och annat luciatåg som jag i dag undrar varför...




En gammal och ganska sliten Lucia. Har länge velat haft en av dessa de finns i många varianter och måste ha varit populära i början och mitten av 1900 talet. Blev lycklig då jag hittade denna på en av förra sommarens loppisar. Mindre lycklig blev min man som tycker att den är riktigt hemsk... men han får stå ut, när det kommer till julpynt har han inte mycket att säga till om.



Min hemslöjds variant som jag samlat på i några år

Mina favoriter! Lucian gjorde älsta dottern i skolan och sonen kompleterade hemma med stjärngossen.

3 kommentarer:

  1. Det var det snyggaste jag sett på länge! Vilka GULLPLUTTAR. Adventskramar "kusin" Maria

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också lucior. Tyvärr gick min Lucia sönder förra året. Ska leta efter en ny.

    SvaraRadera