måndag 27 december 2010

Julafton 2010

God fortsättning på er allihopa! Det blev en bra julafton trots att inte övervåningen var julfin... Men det är den nu såhär på annandagskvällen! Vi börjar alltid julaftonen med att tända alla levande ljus i huset och sätta på en julskiva med Erland Hagegård och någon kör. Den skivan får inte spelas innan julafton! Sen väcker jag barnen och vi sätter oss i vardagsrummet och min pappa läser julevangeliet ur en gammal stor familjebibel. Det är en tradition jag har med mig från mitt barndomshem. Varje år när vi hade läst julevangeliet sa alltid min mamma : Å jag kan precis höra hur min pappa läste!

Så det avslutet tänker jag på varje år nu när inte mamma är med. Men hon hade det i tradition från sitt hem och hennes föräldrar från sina hem osv... Sen får barnen varsitt paket innan vi äter frukost.


Nya staken lyser i hallen

Änglaspelet klingar på bordet





Sedan bär det iväg till kyrkan på samling kring krubban. Älsta dottern sjunger i barnkören och de sjunger alltid på julafton.
Här är det samling kring krubban och alla barn fick komma fram och hjälpa till att fylla krubban. Sonen fick mycket stolt lägga dit Jesusbarnet.

Barnkoren sjunger

Den ena julkrubban

Älsta dottern och hennes kompis tittar på kyrkans andra krubba.

Efter kyrkan kommer närmsta familjen vi tittar på Kalle och fikar sedan blir det julbord.


Del av julbordet



I år var vi 11 personer runt bordet.



Sen kom tomten

Han var lite skrämmande för yngsta dottern...

Lite julgodis under julklappsutdelningen.

Skräpet efter julklappsutdelningen...

Vi avslutade kvällen med lite risalamalta!


Det blev på det hela taget en bra julafton. Men att vänta på tomten en hel dag är ansträngande för de små... Ett tag låg sonen på golvet i sitt rum och var deppig då han trodde att tomten missat oss i år... Men som tur var kom Tomten väldigt snabbt efter det! Jag tror att jag måste ändra upplägget något så de får sina klappar något tidigare.

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig julafton. Sätter verkligen stämningen att börja med julevangeliet.

    SvaraRadera
  2. Så fint och stämningsfullt. God fortsättning!

    SvaraRadera