fredag 17 december 2010

Luciapresent!

Min svärmor tillika barnens farmor och jag delar ett intresse i att fynda gamla saker. På Luciadagen hade farmor med sig en gåva till mig... En helt underbar burk eller burk är synd att säga snarare ett stort skrin.

I skrinet låg ett brev där farmor skrivit:

Hej kära Anna!
Eftersom jag vet att jul, firande och allt vad som där tillhör ligger dig varmt om hjärtat kunde jag inte motstå att köpa den här sällsamma chokladlådan i bleckplåt från cloetta.

Lådan har tryckta dekorationsmålningar med lingon i bladgirlanger på ljus botten och är tillverkad av AB bleckvarufabriken i Malmö, troligen under 1900 talets första hälft.
När du öppnar lådan finner du på lockets insida cloettas gamla bevarade varumärke samt att de är kungliga hofleverantör.

Öppna och låt dig väl smaka på olika sorters choklad och godis från cloetta, som saluförs i dag.

Svärmor tillika farmor.


Lådan var fylld av cloetta choklad i alla dess former!

Ja som om det inte var nog med den fina lådan var den fylld av godsaker! Den kommer jag att fortsätta fylla med goda saker i många jular framöver! Jag blev mycket glad över denna fina och omtänksamma present!

Här är svärmor/farmor med den fina chokladlådan och här ser man också trycken inuti locket.

7 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig låda! Fantastiskt fin och genomtänkt gåva.
    Vi ses i morgon - nu får ingen bli sjuk!

    SvaraRadera
  2. vilken underbar present du fick! Fin låda och massa god choklad!

    SvaraRadera
  3. Kan man tänka sig!!! En sådan svärmor skulle jag också vilja ha. Haha 4:e adventskram på dig. "kusin Maria"

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken underbart fin present. Bara burken i sig var ju fantastisk att den sedan är fylld till bredden med "kärlek" är ju inte helt fel!!!

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken fin gåva! Och det var ingen liten låda...

    SvaraRadera