tisdag 21 december 2010

Julljusstakar

Jag har en förmåga att börja samla på allt... Så blev det även med ljusstakar som såldes via åhlen och holms katalogen i början på 1900 talet. Jag hade hela barndomen hört talas om den fina tomtestaken som tändes i salen i min morfars barndomshem dvs tidigt 1900 tal. Morfar hade två ogifta systrar som var sanna slöjdentusiaster och som gav alla syskonbarn och barnbarn julklappar tills vi fyllde 15. Dessa systrar lät då tillverka kopior av denna tomtastake som de sedan gav till hela släkten. Jag fick en sådan i julklapp. När den ena av systrarna hade dött och jag var och hälsade på den andra frågade hon om inte jag ville ha orginalstaken. Jag blev förståss väldigt glad så nu står den i mitt hem och lyser varje jul.
Jag har även hittat en mindre variant.

Jag har nu förstått att de inte är så ovanliga men eftersom just denna tomten har en historia så är den väldigt speciell för mig! Sen började jag då samla på olika träljusstakar. Utmaningen låg i att hitta både en stor och en liten av samma variant. Nu har samlandet legat nere ett tag men man vet aldrig snart hittar jag några fler och har svårt att stå emot... Här nedan följer min lilla samling:




Sedan kunde jag inte motstå denna magnifika kulljusstake fast den är alldeles ny så nu står den på vår hallbyrå och glänser!

2 kommentarer:

  1. Superfin samling! Jag älskar gamla julsaker!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Jag jobbar på Skövde stadsmuseum och snubblade över ditt inlägg om julljusstakar från 21 december 2010. Jag gör efterforskningar gällande en del julpynt vi har på museet och jag är särskilt intresserad av ljusstaken i form av en tomte som håller ut armarna. Du skriver att den kunde köpas via Åhlén och Holmes-katalogen i början av 1900-talet och denna information förekommer på andra ställen, men jag vill gärna veta mer! Har du några bra källor att tipsa om? Hör då gärna av dig till linnea.lundell@skovde.se! Med vänlig hälsning: Linnéa Lundell

    SvaraRadera