lördag 23 oktober 2010

Julkalendrarna del 2

Ett av mina första minnen av en julkalender var när det var teskedsgumman och jag fått en alldeles egen kalender. Det var ju så otroligt spännande med alla luckor så det gick bara inte att hålla sig. Jag gick in i min garderob och öppnade allihop på en gång... Jag fick en till sedan för jag skämdes och tyckte det var så tråkigt sedan...

Den första kalender jag har kvar är från 1977 Fem myror är fler än fyra elefanter var kalender då.

Varje lucka är omsorgsfullt öppnad!

Man fick klistra en bokstav varje dag på baksidan.

Året efter var det Julius julskötare med Björn Skifs. Jag minns inte så mycket av innehållet men oj! vilken kalender. Allt man öppnade på kalendern blev till dörrar, fönster, hissar, balkonger, julgranar mm som gick att vika ut. Jag lekte hur mycket som hellst med denna kalender så det är inte så mycket kvar av alla detaljer. Men jag gjorde också egna kalendrar och hus inspirerad av kalendern.

Julius Julskötare 1978 Några dörrar går fortfarande att öppna!

1 kommentar:

  1. Så underbart att du har dem kvar!Jag kommer ihåg den där Julius julskötare kalendern, men inte programmet. Jag blir väldigt nostalgisk av gamla julminnen!

    SvaraRadera