söndag 31 oktober 2010

Julskivor ranarim

Jag lyssnar mycket och gärna på julskivor och under hela december är det den enda skivor jag spelar. Med lite fuskstarter förståss... Då jag gärna lyssnar på svensk folkmusik har jag några favoriter som inte är lika spridda som de andra julskivorna (carola, elvis, Mariah mm). På dessa folkmusikjulskivor spelar och sjunger de de riktigt gamla julvisorna som de har rotat fram i arkiv eller hört efter gamla spelmän och sångare. Självklart i deras egen tappnig. En av dem är med gruppen ranarim.






Inför julen 08 var jag på en helt fantastisk julkonsert med folkmusikgruppen ranarim. Jag var helt nockad efteråt. Det var så bra på alla sätt. De hade då givit ut en julskiva som heter: Ranarim- allt vid den ljusa stjärnan.

Det var svårt att få till ett bra foto... men skivan är desto bättre!


Vill ni lyssna på riktigt ålderdomliga julvisor som spelas och sjungs med röj, finstämdhet, känsla och glädje kan ni klicka på länken nedan för att inhandla ett exemplar. Läste just på deras hemsida att gruppen har upphört tyvärr. Men skivan finns ju kvar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar