måndag 1 november 2010

Julporslin

Rörstrand - God Jul - Serveringsfat 41x30 cmRörstrand - God Jul - LjusstakeRörstrand - God Jul - Serveringsskål 3 literRörstrand - God Jul - Bringare 95 clRörstrand - God Jul - Tallrik djup 21 cmRörstrand - God Jul - Tallrik 19 cm

Till julklapp vill jag gärna ha något fint som är lite onödigt. Något jag inte skulle köpa själv men väldigt gärna vill ha. När jag började fira julen med min man och hans föräldrar för en 12,13 år sedan började jag därför önska mig God Jul servisen som nu tillverkas av rörstrand men ursprungligen gjordes av Gustavsberg. Det tog några år men nu äter vi varje jul på denna servis. Det känns så underbart och lyxigt att plocka fram den till varje julafton. Sen äter vi på den fram till trettondagen.





Detta är en grötskål som tillhör den gamla varianten av servisen. Jag skulle gärna ha den men den går för stora summor hos antikhandlare och tradera.



En annan häftig och fin julservis från Royal copenhagen. Dyr, fin, glittrig och helt underbar! Den passar inte in hos mig men jag skulle gärna äta på den. (tex hos min julsjälsvän i skåne...)


Dessa bilder har jag tagit på Illums bolighus

3 kommentarer:

  1. Takk for besøket på min blogg Anna :)

    Serviset God Jul fra Rörstrand er vakkert, jeg har lett etter dette, men ikke funnet noe her i Norge, men nå når jeg vet navnet skal jeg spørre etter det :)

    Og den grøtskålen var vakker!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med en julservis! Jag har också funderar på det men röda och vita tallrikar från märket Mateus.

    SvaraRadera
  3. Lyckliga du som har en sån fin servis! Underbart att ha något som är speciellt för julen liksom:) perfekt!

    SvaraRadera