tisdag 2 november 2010

Adventsljusstakar

Nu är det bara en knapp månad kvar till Advent!
Jag har tio fönster i huset och vill gärna ha en fin adventsljusstake i varje. Det är inget problem, problemet är snarare att det finns så många fina... Dessutom tycker jag att det är så fint med adventsstjärnor. De vita är superfina men om man vill få fram en riktig adventsmyskänsla ska det vara en gammaldags orange! Jag har en som jag fick ärva efter min faster den är lite trasig men så fin att jag försöker få upp den varje år.

bild från nordiska museet

Här nedan har jag hittat lite fina retro varianter på adventsljusstaker från tradera.









5o-tals el-ljusstake-adventljusstake Philips  string Retro
Philips. Denna från 50 talet tycker jag är superfin!
Adventsljusstake (elektrisk)
En något enklare variant
Adventsljusstake Ljusstake Osram Fantasi 92
Osram Fantasi. Denna variant är också mycket fin och går för mellan 1500-2500 på tradera beroende på skick.
ADVENTSTAKE OSRAM FANTASI I BÄSTA SKICK
Osram Fantasi. En något senare variant av samma ide. Samma prisklass på denna.

Den nedersta ljusstaken hittade jag på en loppis under förrförra våren, den saknade då en prisma och även en av manchetterna var borta. Men den kostade bara 25 kronor så jag kunde inte låta bli att köpa den. Jag hittade en prisma hemma i mina gömmor som visserligen är för tjock men det funkar ändå så länge. Sen har jag en fantstisk far som är bra på det mesta, han tog mått på manchetten och gick till sin verkstad och svarvade till en åt mig. Så nu är den värdefullare än någonsin för mig!

4 kommentarer:

  1. Flotte adventsstaker!

    Og din ble nok verdifull på mange måter denn ja ;)

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra adventsljusstakar, förstår att du köpte din :-)

    SvaraRadera
  3. Philpis 5o tals ljusstake den enkla varianten har jag en, jag ropade in på en auktion för nåttn årsedan.


    Z

    SvaraRadera
  4. Jag har en osram fantasi som funnits med i familjen sedan 50-talet då den köptes:)

    SvaraRadera