onsdag 10 november 2010

julpyntsönskningar...

7-armad kulljusstake

Jag har en julbok som jag skriver i  efter varje jul. Där skriver jag upp sådant som varit bra under julen men också sådant jag vill ändra på och nya ideer inför kommande jular. På sidan om julpynt från förra året står det att jag vill ha en röd kulljusstake att stå på byrån i hallen. En sådan som på bilden! Den kan du köpa här. Det står också att jag inte ska buda hem så mycket juldukar från tradera... Det har jag redan brutit rätt rejält.

Ett annat fint pynt som jag redan har en av är Marialyktan (Liljeforslyktan, jullyktan, Uppsalalyktan mm kärt barn har många namn)

Marialykta


Liljeforslyktan

Den görs av en kvinna som heter Kristina Sundberg och kan fås med olika motiv. Lyktan är utskuren i svart hård kartong och inuti är den klädd med rött siden. När jag sätter upp min och tänder den till första advent är det nästan lite magiskt den lyser så oerhört vackert! Läs mer om lyktorna och även om de fina halmbockarna hon gör på http://www.halmbocken.se/

Jag har ju en egen lykta men vill att barnen ska ha en varsin så jag kanske får köpa en om året i något år framöver...

1 kommentar: