torsdag 11 november 2010

Att gå med stjärnan

Jag har i några dagar rensat bland alla mina papper och samlingar av olika slag och gjort några små riktigt fina julfynd! Ett av mina fynd var en teckning som min mamma har gjort någon gång på 40 talet. Den är inget mästerverk men för mig är den mycket intressant. Överst på bilden står det När jag gick stjärngossar. Sen är det tre stjärngossar och en svart ful typ på sidan.

Mamma berättade för mig om att när hon var barn och ungdom och bodde i en liten by i Hälsingland så samlades ungdomarna i byn för att gå med stjärnan. De klädde ut sig till stjärngossar och till Judas med pungen! och gick runt mellan gårdarna och sjöng. Med sig hade de en stor stjärna mycket större än dagens stjärngossestjärnor. De bjöds på mat och fika i gårdarna.

Mamma brukade berätta om detta i juletider. Tyvärr lever inte mamma längre, jag skulle vilja veta så mycket mer om detta men desto roligare var det att hitta bilden! Den svarta fula typen till vänster föreställer nog Judas med pungen som var den som samlade in pengar eller gotter som man fick i gårdarna.


. Jag hittade en sida på Nordiska museets hemsida som berättar om denna uråldriga tradition. Den härör ända från 1600- talet. Den länken hittar du Här.

1 kommentar: