tisdag 23 november 2010

12 påsar saffran!


Jag har kommit fram till att om jag bakar lussebullar på tre liter så räcker det hela advent och över julen. Dessutom tycker jag att det är skönt att göra allt på en gång och fylla frysen. Glad i hågen planerade jag mitt och barnens saffransbak till i söndags. Vi skulle ha gäster på lördagskvällen så när maken skulle iväg och handla inför detta la jag till ingredienserna till mitt saffransbak. Dvs bland annat 12 påsar saffran.

När maken kom hem frågade han mig:  - Det var väl inte 12 påsar saffran? Hon i kassan sa att det måste vara fel. Ingen köper 12 påsar de är ju så dyra... Så jag köpte hälften.

Man kan väl inte säga att jag blev direkt överlycklig. 6 påsar räcker bara till en och en halv liter... Så nu måste jag ju baka fler gånger i stället... Men maken fick i uppdrag att införskaffa de återstående 6 + 2 till som jag kom på att jag måste ha till världens godaste saffransskorpor. Men lussebullar på en liter ligger i alla fall i vår frys!
Här har sonen gjort en kyrka...den till vänster, jag tror han lessnade lite... Dottern har gjort en mega bulle.


2 kommentarer:

  1. Gud vad gott det ser ut! Bakade pepparkakor i helgen, men jag längtar så efter att sätta tänderna i årets första hembakade lussebulle - vilket kommer ske på lördag :D:D Apropå ditt "saffrandilemma" kan jag meddela dig att jag köpte 10pkt saffran igår ;) Dock kostade de bara 10 kr, toppenpris ju! Hade köpt dubbelt så många (för ja, vi äter mängder lussebullar och saffransbiscotti hemma), men man fick inte köpa mer än 10 st... hmpff.

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det ser ut! Längtar tills vi bakat våra lussekatter.

    SvaraRadera