söndag 14 november 2010

Julminnen

När jag röjde runt bland mina samlingar häromveckan hittade jag en rättskrivningsbok efter min morfar. Min morfar var född år 1900. I denna bok har han skrivit två små berättelser om julen. En om julen 1914. Det var riktigt intressant att läsa om hur min morfar firade jul för nästan hundra år sedan!
Så här skriver han:

Under den mörka och kulna vintern kommer julhelgen såsom en ljusets och glädjens högtid. Vi hade slutat vår skola och varit ledig de senase dagarna. I hemmet hade varit mycket stök mamma hade bakat, städat och gjort allt så trevligt. Så kom äntligen dagen före juldagen. Ack vad vi längtat efter denna dag. Så raska vi voro att bliva i ordning på morgonen. Den dagen skulle så mycket uträttas. Vi skulle slå in julklappar, gå till några fattiga med mat, sätta upp julkärven åt sparvarna och kläda julgranen. Det sista var för oss det förnämsta av allt. Pappa hade tagit den i skogen en föregående dag. Nu stod den därute i snödrivan. Vi togo in den och klädde den med blommor av guld och silver papper, äpplen, karameller mm. till sist satte vi en hel mängd ljus i den. Under alla dessa bestyr så nalkades småningom den så efterlängtade aftonen.

På aftonen samlades vi alla i salen. Där brunno ljus och lampor. Bäst av allt lyste dock vår kära gran. Under denna lågo flera små paket. Mamma hade dukat ett kaffebord. Vi sjöngo först en julsång. Därefter bjödos vi alla på kaffe med färskt vetebröd och smörbakelser. Pappa läste sedan en liten julberättelse. Då öppnas sakta dörren. Vem kommer? En gammal gubbe med grått skägg, luden päls och röd toppmössa klev in. I ena handen bar han en korg. Med den andra handen drog han en splitterny kälke. Lillasyster blev förskräkt och kröp till mamma. Det var jultomten. Jag kände strax igen honom. Morbror Daniel hade klädt ut sig i en vänd päls och kom med julklappar åt oss. Nu började utdelningen. Jag fick ett par vantar av mamma, en fällkniv av pappa och av morbror den nya rara kälken. Ack så roligt! Vi lekte sedan en stund beundrade våra julklappar och dansade kring granen. Under tiden dukade mamma och syster bordet. Vi fingo lutfisk och risgrynsgröt. Till sist läste pappa aftonbönen och tackade Gud för all julglädje.




Ja så kunde det alltså gå till en jul i början på 1900 talet i en by i Hälsingland. Trevlig söndag och farsdag på er alla därute i data världen!

6 kommentarer:

  1. Va roligt att få läsa något sådant!

    SvaraRadera
  2. Din morfar skrev gode stiler!
    Morsomt å lese :)

    SvaraRadera
  3. Va underbart fint att ha något sådant efter sin morfar. Vårda den ömt. Jag blev helt rörd.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att ha en sådan berättelse om hur sin morfar firade jul! Låter riktigt mysigt och ger julstämning att läsa hur din morfar firade jul!

    SvaraRadera
  5. Jag fick rysningar, så vackert skrivet!

    SvaraRadera
  6. Så härligt att läsa! Vilken skatt!

    SvaraRadera