onsdag 24 november 2010

Årets pepparkaksbak!

I går gick årets pepparkaksbak av stapeln. Jag hämtade barnen tidigt i skolan, degen hade jag gjort dagen innan. Sen satte vi i gång. Jag kavlar ut degen på bakplåtspapper. Sen gör barnen gubbarna på detta och tar bort det som inte ska vara med. Vi lägger de färdiga bakplåtspapperna med figurer på i en hög. Först när allt är klart gräddar jag dem ensam utan barn. Att baka och grädda samtidigt med tre barn blir annars lite lätt övermäktigt... Men jag måste dock tillägga att den älsta dottern hjälpte mig hela tiden och underlättade verkligen. Häftigt att ett barn har kommit upp i den åldern.
Degen gick åt rätt snabbt trots att jag gjorde dubbel sats.

Här ligger bakplåtspapperna på hög och väntar på att bli gräddade.

Gubbar och gummor trycks ut!


Årets skörd
Mina pepparkaksformar har jag ärvt efter min mormor. Självklart har det tillkommit en och annan ny under åren men de flesta är från mormor Anna.


Jag förvarar dem i en gammal burk som har innehållit tomteklubbor!

3 kommentarer:

  1. Vilken bra ide att stapla på hög i väntan på gräddandet.
    Här blir det baka av till helgen.

    SvaraRadera
  2. Precis som Jultanten tycker jag det var smart att stapla på hög - det är tur att det finns såna smartingar som du så att man får lite hjälp på traven :-)

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Har helt missat din blogg, men nu ska jag länka till dig så jag inte missar dig nå mer :)

    SvaraRadera