måndag 22 november 2010

Pepparkakor

Jag fick ett mail från barnens farmor, min svärmor:



Hej Anna!
Snart är advent och jag är nästan säker på att du står startklar att baka pepparkakor tillsammans med barnen.
Dina barns farmors mormor var utbildad kokerska och arbetade i sina unga år, runt sekelskiftet 1900, på stora båtar som trafikerade medelhavet. En av hennes väl använda kokböcker finns kvar. I Eva Hellmans Illustrerade kokbok från 1895 finns följande recept på pepparkakor. Jag minns att min mamma gärna pratade om att hennes mor ofta bjöd på så goda pepparkakor, inte bara till jul utan även till kaffekalas i det gröna sommartid.
Här följer recept direkt afskrivna ur kokboken;

Pepparkakor (1)
Pains d`épices (päng depiss).
17 hg mjöl
17 hg sirap
212 gr smör
51 gr pottaska
för 12 öre rosenvatten,
212 gr mandel
212 gr socker
nejlikor, kanel, pomeransskal, succat efter smak
ett litet glas rom
citronskal
Sirapen värmes och sammanblandas med det öfriga. Degen får stå i 4 dygn, innan den gräddas.

Pepparkakor (2)
3 del vatten
153 gr kanel
63 gr nejlikor
4 skedblad finskurna pomeransskal
34 gr pottaska
10 1/2 hg pudersocker
537 gr smör
17 hg mjöl
Sockret och vattnet kokas sakta i 20 minuter. Kryddorna iläggas och få ett uppkok, Smöret tvättas och röres med sockerlagen, tills det blir ljumt. Pottaskan upplöses i 2 skedblad ljumt vatten och iblandas. Mjölet ditröres sakta, och sedan ställes degen afsides i 10 à 12 timmar, hvarefter den utbakas. Pepparkakorna läggas på mycket väl smorda plåtar att gräddas i ganska het ugn.


 Hon har rätt, jag ska i dag sätta pepparkaksdegen för utbakning i veckan. Jag gör alltid Eksta pepparkakor ur mor Annas kokbok. Tycker att den degen blir hur god som helst!!! Men nu blev jag lite sugen på att pröva de recept som svärmor skickade.
Det finns dock några undringar: Vad är rosenvatten och pottaska? Vad menas med att tvätta smöret?
Är det någon därute i data rymden som vet? Jag ska googla runt lite så får vi se vart jag hamnar.

Nu har både jag och maken googlat runt och frågat lite och detta kom vi fram till:

Om rosenvatten kan du läsa här. Pottaska användes ungefär som bakpulver. Tvätta smöret gjorde man förr då man alltid saltade in smöret rikligt för att kunna bevara det länge. Man lägger smöret i kallt vatten och knådar smöret. Då löses saltet upp och smöret blir kvar. Tydligen ska man byta vattnet ofta.

1 kommentar:

  1. Tvätta smöret gjorde man förr då man saltade för att bevara. Det blev för salt att baka av, så då måste man tvätta. Pottaska är kaliumkarbonat, dvs jäsmedel.

    SvaraRadera