söndag 7 november 2010

äldre julporslin

Till jul vill jag gärna ha julpynt med historia. Jag vårdar ömt mina arvegods från mormor och mormorsmor. Men även sådant som tillhör min egen barndomsjular. Fast om sanningen ska fram gillar jag ju väldigt mycket bara det har med julen att göra. Men en sak jag fastnat för är äldre julporslin. Vore det inte så otroligt dyrt skulle jag ha köpt allt! Men jag har genom åren lyckats fynda någon sak.



Grötfat och Kanna Foto: lena Rångeby, SR
Kanna och fat med tyskt ursprung på baksidan står det dock God Jul på svenska. Bilden från sr:s hemsida
Ljusstake  Foto: Lena Rångeby, SR
En helt underbar ljusstake som går för många tusenlappar!
Bilden från SR:s hemsida


Grisar och Kannor Foto: lena Rångeby, SR
Blandat gammalt julporslin (SR:s hemsida)


Julporslin Foto: lena Rångeby, SR
Bild från SR:s hemsida



Mina egna pinaler


Detta grötfat fyndade jag på en av mina favoritloppisar i Nynäshamn. Det var ett sånt där fynd man kan leva på länge!


Tomtegryta  Foto: Lena Rångeby, SR
Detta grötfat vill jag gärna ha men det brukar man få betala upp till 7000 för så jag väntar nog med det...




Grisfat  Foto: lena Rångeby, SR
Uppläggningsfat för julskinkan (SR:s hemsida)
Julgris  Foto: Lena Rångeby, SR
Gris tillbringare. Dessa finns nytillverkade och säljs på lågpriskedjor typ dollarstore.






3 kommentarer:

  1. Åhhh... så mye vakker juleporselen!

    Så moro å ha og kunne ta fram til julen :)

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka fina grejer, helt underbart.

    SvaraRadera