lördag 13 november 2010

Julgransnöd...

Min kära kusin (egentligen kusinbarn men vi säger alltid kusin) har hamnat i julgransnöd. Hon bor mitt i skogen med tillgång till eget skogskifte. Björnar går förbi utanför köksfönstret och vargen skymtas borta vid skogsbrynet ( Det är faktiskt sant!). Mitt i detta skogsrike fyllt med granar blev ett av barnen allergiska mot gran och i fjol fick de slänga ut granen efter bara någon dag, och då hade de ändå köpt en kungsgran som sägs vara bättre mot allergi.

I går tog hon bilen ner de 35 mil som krävs och vi slog följe in till den stora staden och NK s konstväxtavdelning. Där stod den, lösningen på problemet, en plastgran av modell svensk rödgran.
Bild från helgbutiken.se
Kusinen hävdar att kan hon inte ha en riktig gran vill hon i alla fall ha en riktigt snygg, fin och dyr plastgran! Denna variant är den enda som har en stam som ser ut som en riktig stam och inte är lindad med plastgrans spret. Dessutom går grenarna ända in mot stammen utan att bli stålpinnar längst in som på de flesta andra plastgranar. När kusinen sa att hon ville köpa granen sa personalen att tyvärr så var den slut och nästa leverans har inte kommit ännu... Men då jag förklarade nöden och antal åkta mil plockade de ner utställningsexemplaret!

En nöjd kusin!

Förpackningen var ganska stor men det hindrade inte oss i vår fortsatta julpyntsrunda vi gick och bar denna kartong och hade riktigt kul!

Vi var förbi stockhome som hade tagit fram stora fat fyllda med julkulor!



2 kommentarer:

  1. Vilken tur för din kusin! Och vilka vackra kulor... vill ha, vill ha *dreglar*!!!

    SvaraRadera
  2. Du kan nog bli författare om du tänker på att byta karriär, haha "kusin" Maria
    Jag sa till Micke att vi sätter väl in den, granen menar jag. Nu får du väl ge dig sa karln! Vilken förståelse va?

    Hade

    SvaraRadera